Khamis, 28 Mei 2009

lagi kesah minah cabar..

kali ni layan copy je laa..copy pun best..hehe

Kesiannya Mak Cik Minah...Ronggeng Tunggang Langgang!

Ewah...ewah....laku betul Mak Cik Minah Ronggeng akhir-akhir ni. Jika dulu tiada siapa 1 Malaysia yang kenal Mak Cik Minah, nama pun tak pernah dengar, tapi sejak jadi calon bebas, namanya tiba-tiba meletup 1 Malaysia! Cara dia meletupkan namanya sungguh mudah: cipta kontroversi. Sama ada orang mentertawakan koleksi cerita kartunnya itu hal lain. Yang penting setiap malam dengan wajah seperti orang mengantuk dengan dibantu oleh suara tergagap-gagapnya itu masuk TV.

Dan malam ini dalam Berita TV jam 8.00 malam wajah lesu Mak Cik Minah Ronggeng keluar lagi. Kali ini dia keluarkan kontroversi kedua pula - Mak Cik Minah menyatakan akan membongkar 'satu peristiwa di sebuah hotel' yang dikaitkan dengan Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Zahrain Mohamed Hashim.

Ketika itu hati saya tertanya-tanya, "Eh, mengapa pula Datuk Zahrain? Kenapa Mak Cik tak menyerang Dr Mansor Othman, calon PKR yang bercita-cita hendak menjadi wakil rakyat Penanti? Pengundi Penanti bukannya hendak memangkah Datuk Zahrain, dia tidak bertanding pun."

Yang paling mencuit hati saya bila tiba ke adegan penting dedah mendedah ni:

"Saya nak ingatkan Zahrain supaya jangan mencabar saya. Saya nak tanya sama ada dia masih ingatkah lagi dengan peristiwa di sebuah hotel di......", tiba-tiba Mak Cik Minah terlupa skrip yang barangkali dihafalnya sejak dari rumah itu, "Hotel mana...?", terdengar dia berbisik kepada seseorang di sebelahnya.

"Hotel di Nibong Tebal...Jawi", kata satu suara lelaki di sebelahnya.

"Ya...hotel di Jawi pada...pada... 2007" sambung Mak Cik Minah tergagap-gagap, "Kak Min minta dia jawab dalam tempoh 24 jam dan jika tidak, Kak Min akan dedahkan kepada umum. Maruah dibayar dengan maruah."

Terdengar lepas itu beberapa wartawan bertanya fakta lanjut kes yang diadukannya itu - hotel mana dan tarikh sebenar kejadian berlaku. Tapi Mak Cik Minah yang mulanya kelihatan terping-pinga kemudiannya enggan menjawab soalan itu. Mungkin skrip ceritanya belum siaplah tu, pikir saya.

Saya ketawa berdekah-dekah melihat cara Mak Cik Minah Ronggeng mempersembahkan ceritanya. Sudahlah tergagap-gagap, hilang fakta pula tu. Dalam hati saya tertanya-tanya tahukah dia Jawi itu di mana? (Jawi ialah sebuah pekan kecil di Seberang Perai Selatan). Dan jika sudah ada fakta mengenai Datuk Zahrin mengapa tidak buat pengumuman terus tadi? Atau lebih cantik mengapa tidak buat laporan terus kepada pihak berwajib selepas sahaja 'peristiwa' itu berlaku dan kena tunggu menjelang PRK Penanti? Ataukah Mak Cik Minah belum bersedia memberi jawapan kerana skrip ceritanya ketika ini belum disiapkan sepenuhnya oleh pembantunya?

Apapun, kesian Mak Cik Minah di TV tadi. Patutlah Azmin Ali menggelarnya Mak Cik Minah Ronggeng, cakap pun tergagap-gagap tunggang langgang!



7 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Salam abgBro,

    terdelete pulak komen teman seperti diatas.

    Untuk memantapkan skrip Minah Ronggeng, apakata dia minta tolong penulis skrip dan producer filem , 'Anunya Dalam Botol',(betul ker tajuk nih?)iaitu Raja Azmi. Tentu bukan setakat Kak minah lebih kuat ronggengnya, bahkan skripnya 10 kali ganda ikut meronggeng!!!!

    BalasPadam
  3. salam paduka sheikh...

    adapun apa yg dicadangkn oleh paduka itu amat molek rasanye...cuma dibimbangi tak dapat sijil lulus tayangan nanti...banyak sangat ronggeng..sensor paduka!

    BalasPadam
  4. minah nie mungkin bakal tertonggeng....sama seperti tertonggengnya MU bro.....

    BalasPadam
  5. Selamat menulis ,jangan jemu..Salam perjuangan

    BalasPadam
  6. bro pyan...dlm msia hat yg brpengai gtu bkn tp ramaiiii...org kg seme dh tau..ahaa!

    bro mai...aikk ape kena mngena minah ronggeng tu dgn MU plak...ko nie datang lah! haha..

    Syeh Pelawat Bumi..slm perjuangan juge..insyaallah selagi trdaya ku akan trus menulis :)

    BalasPadam