Ahad, 31 Mei 2009

Muktamar: andai aku seorang perwakilan..

Keputusan di Penanti dah diketahui, lepas ni Manek Urai pulak tapi sebelum ke Kelate kita jumpa dulu di Stadium Malawati Shah Alam..Muktamar ke-55 Pas, kali ini ada pemilihan pucuk pimpinan, umum sudah mengetahui jawatan Presiden telah dimenangi tanpa bertanding oleh penyandangnya, Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang.

Saingan sengit untuk jawatan Timbalan Presiden..ada tiga calon yang semuanya bagi aku sangat berwibawa, Ust Nasha, Abg Mat Sabu dan Dato Husam.Kesemua mereka sudah lama berjuang bersama Pas dan bukan muncul di era reformasi, Abg Mat Sabu misal nya sejak tahun tahun 70an lagi dan sdr Husam sejak awal 80an, begitu juga Ust Nasha .Mereka yang telah memberi sepenuh masa bersama Pas, meninggalkan kemewahan yang mampu mereka miliki dengan kelulusan yang ada.Mereka telah dan sedang melalui proses tarbiyyah dan mehnah dalam perjuangan.Mereka adalah antara batu bata yang mengukuhkan jemaah!

Sejak mereka mengumumkan untuk mempertahan dan bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden aku ada juga meneliti dan menilai sendiri siapakah yang paling layak.Namun belum ada jawapan bagiku untuk memutuskan untuk memilih siapa.Walaupun ada blog2 yang cenderung seolah2 berkempen bagi pihak calon tertentu dengan berbagai cara, ada yang secara elok dan ada yang seolah2 menyerang pribadi bagi tujuan menjatuhkan.Puak mukaballah lah..puak erdogan lah..hmmm.Terpulanglah, blog masing2.

Tidak menjadi halangan untuk kita menyatakan pandangan mahupun kritikan pada calon2 yang bertanding.Kita memang prihatin dengan perkembangan Pas.Kita sayangkan perjuangan Pas.Kita ingin lihat Pas terus mara maju kehadapan mendepani permasalah ummah dan negara.Tetapi jangan lah menjadi seperti beruang menampar nyamuk di muka tuan nya.Habis dengan muka tuan terkopak!

Berbalik kepada soal kepimpinan baru Pas, tanpa ragu ianya adalah diantara perkara yang sangat penting perlu dibereskan di Muktamar nanti.Memandangkan iklim politik sekarang yang sudah berubah.Sokongan dan persepsi rakyat yang bukan Islam terhadap Pas pun sudah berubah. Samada kepimpinan baru diperlukan atau pemikiran baru dalam kepimpinan perlu dibuat bagi memacu perjuangan yang makin mencabar ini, para perwakilan lah yang akan menentukan kelak.Ingat! tuan-tuanlah para perwakilan semua yang berkuasa mengundi menentukan siapakah calon yang paling layak daripada mereka yang kesemuanya berkelayakan...dan andainya aku salah seorang daripada perwakilan itu...aku akan beristikarah.

wallahua'lam

5 ulasan:

  1. bro aku bersama dengan pas sejak dari 1972 bro...
    pasai ayah aku orang pas so semua keluarga aku orang pas.....tapi aku lom terfirkir nak jadi perwakilan....cuma wakil diri aku jer

    BalasPadam
  2. bro..ko jadi ahli jak dr dlm kandungan lagi ker? hehe

    BalasPadam
  3. ya bro bila kata terbentuk ajer aku dalam perut mak aku....bermakna aku mewarisi sifat2 ayah aku termasuk la sebagai ahli pas heheheheh

    BalasPadam
  4. fulamak...kdg2 wakil2 ni mewakili diri mereka je..

    diri kita?

    pyh nak cari perwakilan sebegitu.. kan?

    BalasPadam
  5. bro B.Baju...kdg2 kita lupa..kita juga wakil kpd ummah..walaupun peranan kita kecil seumpama burung pipit yang mengangkut air dgn mngunakan paruhnya bg memadamkan api yg marak membakar Nabi Sulaiman a.s..

    walaupun kita di belakang namun kita tetap berada di dlm soff perjuang Islam..

    kita adalah butiran pasir daripada batu bata yang mengukuhkan jemaah..

    BalasPadam